Zimní pneumatiky - jak to s nimi vypadá na silnici?

Zimní pneumatiky obouváme podle zákona od 1. listopadu do 31. března. Už na pohled se liší dezénem a mají zajistit lepší ovladatelnost auta v zimním období. K úspěšnému užívání tato znalost celkem stačí, ale kdo chce, v tomto článku se dočte řadu důležitých podrobností.


Výběr zimních pneumatik začíná u parametrů z technického průkazu

Zimní pneumatiky – vzhled

Už na první pohled zimní pneumatiky odlišíme od letních. Jejich dezén je hrubší, drážky hlubší a běhoun je protkán množstvím dalších drážek v místech, kde je letní pneumatika hladká. Důvodem je lepší adheze zimních pneumatik v mokru, na suchém nebo rozbředlém sněhu. Zimní pneumatika je vzorkem přizpůsobena na typ počasí, které v kontinentálním klimatu převládá po celé zimní období. V žádném případě neposkytuje vyšší bezpečnost při jízdě na náledí, zde je potřeba především přemýšlet.

Jedním z překonaných mýtů je, že jsou zimní pneumatiky na autě nevzhledné a kazí celkový dojem. Moderní zimní obutí prakticky všech předních výrobců po estetické stránce nijak nezaostává za letním a dodává automobilu požadovaný elegantní nebo sportovní vzhled, jak je libo.

Zimní pneumatiky – dezén

Jak bylo již uvedeno, dezén zimní pneumatiky je výrazně přizpůsoben jízdě za špatného počasí. Širší a hlubší hlavní lamely vzorku pneumatiky slouží k efektivnímu odvodu vody nebo sněhové „břečky“ do stran tak, aby zamezily prokluzování a aquaplaningu. Z tohoto důvodu je také potřeba dodržovat zákonem stanovenou minimální hloubku dezénu, tedy 4 mm. Pokud byste do sněhové kaše najeli se zimními pneumatikami za hranicí životnosti, tato výhoda se ztratí a pneumatika se bude chovat stejně jako letní.

Množství dalších lamelek a tenkých drážek, kterými je běhoun zimní pneumatiky na rozdíl od letní důkladně protkán, dále zvyšuje odvod vody stranou, ale zvyšuje také trakci na sněhu.

Zatímco běžné zimní pneumatiky mají hlavní lamely rovné (slouží především k odvodu vody nebo sněhové kaše zpod pneumatik stranou), pokud si prohlédnete sněhové speciálky, mají hlavní lamely zubaté, podobně jako vzorek na podrážce pohorek. Tento dezén slouží zejména a především pro lepší trakci ve sněhu, odvod vody a tekuté sněhové kaše už tak dobrý není.

Zimní pneumatiky – použitá směs

K dosažení ideální přilnavosti na suché vozovce má mít běhoun pneumatiky optimální teplotu a tím také tvrdost, nebo chcete-li měkkost použité gumy. Optimální teploty dosahuje plášť pneumatiky až po prvních několika chvilkách jízdy, což se zdůrazňuje zejména jezdcům na motorkách, kteří by mohli svoji mašinu na studených pneumatikách „položit“ v první zatáčce, vliv má teplota pneumatik ale i na jízdní vlastnosti automobilů.

Následující graf znázorňuje závislost přilnavosti letní směsi a zimních pneumatik na teplotě. Je vidět, že se obě křivky protínají v 7°C nad nulou, tedy při teplotě, která je obecně udávaná jako ideální pro výměnu jednoho typu pneumatik za druhý.

Závislost přilnavosti pneumatik na venkovní teplotě

Zatímco letní pneumatiky při teplotách pod 7°C nejsou dostatečně měkké a na suché vozovce nevykazuj dostatečnou přilnavost, u zimních pneumatik v letním období je to přesně naopak. Měkká zimní směs je na rozpáleném asfaltu zcela mimo optimální podmínky, velice rychle se sjíždí a má tendenci v hraničních situacích podkluzovat.

Srovná brzdné dráhy vozu s letními a vozu se zimními pneumatikami na ledu a sněhu

Zásadním rozdílem ve složení letní a zimní směsi použité na běhounu pneumatik je podíl sazí a siliky, jemného prášku na bázi křemičitého písku, který v zimních pneumatikách saze z velké části nahrazuje.

Hloubka dezénu zimní pneumatiky je pro bezpečnost klíčový - 8 mm dezén snižuje délku brzdné dráhy o 50 % než je tomu v případě dezénu s hloubkou 4 mm

Zimní pneumatiky a zákon

Pokud se řídíte tím, že máte mít mezi 1. 11. a 31. 3. každý rok nasazené zimní pneumatiky, je to v pořádku a nevystavujete se absolutně žádnému riziku. Pro hloubavější z vás ale máme zajímavou informaci.

Zákon ukládá povinnost mít na motorovém vozidlu kategorie M nebo N obuté zimní pneumatiky pokud

  • je mezi 1. listopadem a 31. březnem
  • a na komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led, nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Co to znamená? V podstatě několik věcí.

Není bezpodmínečně nutné mít zimní pneumatiky v období od listopadu do dubna. Pokud jste sváteční řidiči, a když trochu přituhne, nikam se autem nechystáte, nedostanete se do konfliktu s jedním ze stanovení – tím o sněhové nebo ledové pokrývce. Pozor je ale potřeba dávat na formulaci „nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat“, protože i když bude u vás doma deset nad nulou, ale v předpovědi bude déšť se sněhem, vyjet na letních gumách nesmíte.

Zákon je takto benevolentní z jednoho prostého důvodu – kvůli zdravému rozumu. Jsou roky, kdy úderem prvního února vyletí teplota přes den na dvacet stupňů a pokutovat řidiče v půlce března mezi kvetoucími pampeliškami za letní pneumatiky by byla opravdu velká hloupost. Zdravý rozum je ale věc vrtkavá, a pokud vyberete libovolných 1000 lidí na světě, u velké části ho nenajdete. Automobil není jen kratochvíle a dopravní prostředek nahrazující podle chuti ve městě hromadnou dopravu, ale také třeba prostředek pro krizové situace záchrany života nebo zdraví. Pokud se rozhodnete přes zimu auto garážovat a vyjet jen za pěkného počasí, budiž. Ale situaci, kdy se někdo z vašich blízkých těžce poraní, a vy byste na letních pneumatikách měli absolvovat noční zběsilou jízdu do nemocnice v největší chumelenici, prostě dopředu nikdy vyloučit nemůžete.

V úsecích silnic označených cedulí „Povinná zimní výbava“ nicméně zimní pneumatiky mít musíte, i kdyby teploty momentálně lámaly staleté rekordy a kolem silnice se houpaly uzrálé banány.

Zimní pneumatiky jinde v Evropě

Zimní pneumatiky jsou v Evropě povinné ve státech:

Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Černá hora, Česká republika, Estonsko, Finsko, Island, Itálie, Litva, Lotyšsko, Makedonie, Moldávie, Německo, Rakousko, Srbsko, Švédsko, Ukrajina.

Zimní pneumatiky jsou doporučené ve státech:

Belgie, Bulharsko, Dánsko, Francie, Chorvatsko, Irsko, Kypr, Maďarsko, Nizozemí, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Rusko, Řecko, Švýcarsko, Turecko, Velká Británie.

Koho zarazila účast alpských zemí Francie a Švýcarska mezi zeměmi, kde zimní obutí není povinné, bude zajímat více podrobností:

Zimní pneumatiky Francie

Zimní výbava je doporučená podle povětrnostních podmínek, a to s minimální hloubkou dezénu 3,5 mm. Na mnoha místech v Alpách ale mohou být povinné sněhové řetězy, když to stanoví značka.

Zimní pneumatiky Švýcarsko

I ve Švýcarsku sázejí tamní zákony spíš na zdravý úsudek řidičů, než na paušální povinnost. V případě, že se dostanete na letních pneumatikách do dopravní nehody, můžete být kráceni na pojistném plnění, stejně tak pokud váš vůz bude na letních gumách bránit plynulému provozu, můžete dostat pokutu.

V každém případě si podmínky v jednotlivých evropských zemích ještě bedlivě nastudujte, než se vydáte na zimní cestu do zahraničí. Od českých zákonů se povinnost obouvat zimní pneumatiky liší především v termínu od – do, může mít ale řadu dalších specifik.

Zimní pneumatiky – ustálené značení

Nejčastěji se setkáte s tvrzením, že jsou zimní pneumatiky označené symbolem M + S podle anglického Mud + Snow. Toto tvrzení platí, ale bohužel ne pokaždé. Zkratka M + S byla převzata z anglosaského prostředí, kde souhrnně označuje pneumatiky s výrazně lepší trakcí ve špatném terénu, jedno v jakém ročním období. Určitá benevolence evropských zákonů tak způsobila, že můžete s označením M + S koupit i letní pneumatiky, zejména u okrajových a nejlevnějších značek, například z Číny, kde mezery v našich zákonech hbitě využívají.

Jako zimní pneumatika se dá označit výhradně taková, která nese symbol sněhové vločky uzavřené v hoře se třemi vrcholy, viz obrázek. Jedině tak máte záruku, že skutečně obouváte zimní pneumatiku a ne třeba offroadovou speciálku z letní směsi.

 

Zimní pneumatiky nesou označení M + S

0 položek Nákupní košík je prázdný Do košíku

Potřebujete poradit? Volejte na +420 545 218 555

Kontakty

VEREX, s.r.o.
Tišnovská 305, Kuřim 664 34

Tel.: +420 545 218 555
E-Mail: info@pneuatlas.cz

Velké skladové zásoby zimních i letních pneumatik, okamžitá expedice

Okamžitá expedice zboží, jež je označené "sklad Kuřim" bez dalších skrytých poplatů. Možnost okamžitého vyzvednutí u skladových položek "sklad Kuřim" a potvrzení objednávky našim pracovníkem.  Pravidelné doplňování skladových zásob. Úzký kontakt s výrobci pneumatik. Zaručené zdroje nákupů pneumatik a disků přímo od výrobců nebo solidních evropských distributorů s dlouholetou tradicí. Radou při výběru zimních či letních pneumatik Vám napomůže například Nový test zimních pneumatik pro rok 2015-2016.

Pneuatlas.cz - Nákup bez rizika

PNEUATLAS.CZ nákup bez rizika se zárukou kamenného obchodu. Máme pro Vás skladem letní, zimní, celoroční pneumatiky, motocyklové pneu, 4x4 pneu skladem přímo u nás v kamenném obchodě s výdejem zboží zdarma, či nákladní, zemědělské nebo speciální pneumatiky s rychlou dodací lhůtou. Snažíme se pro Vás zajistit nejlevnější pneumatiky. Máme pro Vás výhodné nízké ceny, nebo i výprodej nových pneu s plnou zárukou, krátké dodací lhůty a prodlouženou zárukou 2+1 rok. Provádíme ekologickou likvidaci pneumatik, odborné poradenství každý pracovní den v době od 7 do 17 hod, informace o stavu objednávky, SMS či e-mail info o zaslaném zboží.

Created by