Nejste si jisti, jak vybrat pneumatiky pro svůj vůz? Nevadí! V našem průvodci vám poradíme 5 praktických tipů, jak zvolit správné rozměry pneumatik, porozumět označením a vyhnout se chybám, které mohou ohrozit vaši bezpečnost i platnost pojistky.

Šířka pneumatiky, boční profil, průměr ráfku, konstrukce pneumatiky... Pokud vás tyto pojmy děsí už od pohledu, nezoufejte! Připravili jsme pro vás několik užitečných tipů, díky kterým si s výběrem pneumatik poradíte jednoduše a bezpečně.

 

1. Vycházejte z technického průkazu

Před výběrem pneumatik je zásadní znát údaje uvedené ve velkém technickém průkazu vozidla. Tyto údaje přesně určují, jaké pneumatiky jsou vhodné pro váš automobil. Dodržováním těchto parametrů zajistíte nejen bezpečnost jízdy, ale vyhnete se i problémům s pojišťovnou při případné škodní události.

 

2. Pozor na pojistné plnění


Pojišťovny si všímají detailů – pokud zjistí, že vozidlo bylo při nehodě obuto do nevhodných pneumatik, mohou Vám krátit pojistné plnění nebo jej zcela odmítnout. Vhodný rozměr pneumatik podle TP je tedy nejen otázkou bezpečnosti, ale i finanční jistoty.

 

3. Jak číst rozměry pneumatik


Základní rozměr pneumatik naleznete v technickém průkazu, např. 205/55 R16:

 

 rozmer

 

4. Alternativní rozměry pneumatik


Některá vozidla mají v TP uvedené i alternativní rozměry pneumatik. Pamatujte, že:

  • Širší pneumatiky zlepšují jízdní stabilitu a zkracují brzdnou dráhu,
  • Užší pneumatiky snižují spotřebu paliva, hlučnost i valivý odpor, a lépe si poradí s aquaplaningem.

 

5. Zapište si vše před nákupem


Než se pustíte do nákupu, zapište si přesné parametry pneumatik – nejen rozměry, ale i rychlostní a hmotnostní index, a ujistěte se, že nové pneu odpovídají všem požadavkům. Správný výběr pneumatik ovlivní nejen komfort jízdy, ale také vaši bezpečnost a životnost pneumatik.

 

Nosnost a rychlost pneumatik – Jak správně vybrat podle technického průkazu

Nosnost a rychlost pneumatik – parametry, které nesmíte přehlédnout

Při výběru správných pneumatik pro váš vůz je klíčové sledovat nosnost a rychlostní index – dva důležité parametry, které mají zásadní vliv na bezpečnost i výkon vozidla.

Nosnost pneumatiky

Nosnost pneumatiky označuje maximální možné zatížení, které jedna pneumatika unese. Na bočnici pneumatiky najdete číselný index nosnosti – například číslo 91, které odpovídá zatížení 670 kg. Tento index je přiřazen konkrétní hodnotě v kilogramech, kterou najdete v tabulce indexů nosnosti.

Nikdy nevolte nižší index nosnosti, než je uvedeno v technickém průkazu vozidla.

Pokud potřebujete vyšší nosnost, například u dodávek nebo vozů s vyšším zatížením, hledejte zesílené pneumatiky s označením XL (případně RF – Reinforced).

 

Rychlostní index pneumatiky


Milovníci svižnější jízdy by měli věnovat pozornost také rychlostnímu indexu. Tento index je například značen písmenem H a označuje maximální rychlost, kterou je možné na pneumatice bezpečně dosáhnout – v případě písmena H je to 210 km/h.

⚠️ Z bezpečnostních důvodů byste neměli nikdy překročit maximální rychlost, na kterou je pneumatika konstruována.


U zimních pneumatik je možné zvolit nižší rychlostní index, než je uvedeno v technickém průkazu. V takovém případě však musí být maximální rychlost jasně označena na viditelném místě (např. štítek na palubní desce).

 

Shrnutí:

  • Nosnost pneumatiky – vždy dodržujte minimální hodnotu z technického průkazu, případně volte zesílené pneumatiky pro vyšší zatížení.
  • Rychlostní index pneumatiky – odpovídá maximální bezpečné rychlosti, důležitý pro letní i zimní pneumatiky.
  • Správný výběr nosnosti a rychlostního indexu je zásadní pro bezpečnou a pohodlnou jízdu.

 

 indexy

 

Energetické štítky a typ dezénu – parametry, na které nezapomeňte

 

Informační štítek pneumatiky

 

Všechny pneumatiky vyrobené od 1. 7. 2012 musí být opatřeny také informačním štítkem, který uvádí hodnocení pneumatiky z hlediska úspory paliva, brzdného výkonu na mokru a vnější hlučnosti.

Konkrétními ukazateli energetického štítku:

  • Míra valivého odporu pneumatiky (označení A–G)
  • Přilnavost za mokra (označení A–F)
  • Hlučnost pneumatik (v decibelech)


S hodnocením A u prvních dvou parametrů ušetříte více než 6 litrů paliva na 1000 km a zkrátíte brzdnou dráhu až o 18 metrů. Za tiché pneumatiky se považují ty s hodnotami alespoň 3 dB pod evropskými limity.

Energetick_titek_pneu 

  

Typ dezénu pneumatik


Typ dezénu má zásadní vliv na montáž pneumatiky a její správnou funkci během jízdy. Existují tři hlavní typy dezénů pneumatik:

  • Symetrický dezén – pneumatiky se symetrickým dezénem můžete na vozidlo umístit libovolně, navíc se dají na disku otáčet.
  • Asymetrický dezén – u asymetrického dezénu se liší vnitřní a vnější strana pneumatiky. Při montáži musíte dodržet vnitří a vnější stranu pneumatik u levého i pravého kola.
  • Směrový dezén – u směrového dezénu pneumatiky je nutné dodržet šipky označující správný směr otáčení, což je zásadní pro optimální jízdní vlastnosti.

  

Letní a zimní pneumatiky


Přezouvejte na letní pneumatiky


Ačkoli zákon nenařizuje povinné používání letních pneumatik, pro úspornou a bezpečnou jízdu je jejich nasazení pro letní provoz nezbytné. Celoroční jízda na zimních pneumatikách zvyšuje spotřebu paliva a snižuje bezpečnost – tyto skutečnosti potvrzují i odborné studie.

Přezutí na letní pneumatiky je důležité zejména z hlediska brzdné dráhy, přilnavosti k vozovce a správné směsi běhounu pneumatik. V letních měsících se bezpečnost jízdy na zimních pneumatikách výrazně snižuje. Ujistěte se, že vaše letní pneu mají symbol sluníčka – ten označuje pneumatiky určené pro letní provoz.

 

Nezapomeňte včas přezout na zimní pneumatiky


U zimních pneumatik platí jiná pravidla. Podle zákona je nutné mít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na vozovce sníh, led, námraza nebo se jedná o úseky označené značkou „povinná zimní výbava“.

značka-03

 

Za zimní pneumatiku vyhovující legislativě se považuje taková pneu, která je označena symbolem sněhové vločky v hoře nebo písmeny M+S (mud and snow) a má hloubku dezénu minimálně 4 mm.

 

Vysvetlivky zkratek u pneumatik:

TL - Bezdušový typ pneumatiky (tubeless)
TT - Dušový typ pneumatiky (tube typ
INSIDE - Vnitřní strana pneumatiky (montovaná směrem dovnitř)
OUTSIDE - Vnější strana pneumatiky (montovaná směrem ven)
ROTATION  - Směr otáčení pneumatiky
RF, REINF, RFD - Pneumatika se zesílenou konstrukcí bočnice
XL - Pneumatika konstruovaná pro vyšší zatížení (extra load)
M+S - Určení pro zimní či celoroční provoz (mud+snow - bláto a sníh)
STU, STUD - Pneumatika uzpůsobená pro použití hřebů (studable)
MFS - Ochrana hrany ráfku z lehkých slitin (maximum flange shield)
FP - Ochrana hrany ráfku z lehkých slitin (flange protector)
FR - Ochrana hrany ráfku z lehkých slitin
DOT - Homologace pro USA, používají i ost.země (depart.of transp.)
DOT AFPC AXXT 0312 - DOT kód výrobce/sérii pneu/data výroby (3.týd.2012)
E2, E5, E6, E11, atd.- Číslo země původu výroby pneumatiky v rámci EU
R ( R16 ) - Radiální kostra pneumatiky (radial)
ZR - Radiální kostra pneu pro nejvyšší rychlosti
VR - Radiální kostra pneu pro rychlost s omezením V
"-" ( -16 ) - Diagonální kostra pneumatiky (diagonal)
B - Zesílená bočnice u diagonální pneumatiky
VB - Zesílená bočnice u diagonální pneu s omezením rychlosti V
NHS - Nečíselný index nosnosti
MH - Označení přední pneu pro motocykly (ekvivalent USA)
MT - Označení zadní pneu pro motocykly (ekvivalent USA)
MU - Označení zadní pneu pro motocykly (ekvivalent USA)
F, FRONT - Typ pneumatiky na přední kolo (u motocyklů)
R, REAR - Typ pneumatiky na zadní kolo (u motocyklů)
Soft - Měkčí typ směsi
Medium - Střední typ směsi
Hard - Tvrdší typ směsi
ROF - Pneu s technologií dojezdu i při úniku tlaku (run on flat) všeob.
DSST - Pneu s technologií dojezdu i při úniku tlaku - Dunlop
EMT - Pneu s technologií dojezdu i při úniku tlaku - Goodyear
ZP - Pneu s technologií dojezdu i při úniku tlaku - Michelin
RFT - Pneu s technologií dojezdu i při úniku tlaku - Bridgestone, Pirelli
SSR, CSR - Pneumatika s technologií dojezdu i při úniku tlaku - Continetal
GP - Označení pro racing (závodní) technologii v pneu (grand prix)
Slick - Pneumatika bez drážek v dezénu
REPLACEMENT - Pneumatika určené pro další použití
O, OE, ORIGINAL - Originální výbava, pneumatiky určené pro prvoobutí
WW - Bílý pruh na bočnici (white wall)
WWW - Široký bílý pruh na bočnici (white wide wall)
XNW - Široký bílý pruh na bočnici (extra wall)
SW - Úzký bílý pruh na bočnici (single wall)
BLT - Černá písmena na bočnici (black letter)
BSL - Černá písmena na bočnici (black side letter)
RBL - Vystouplá černá písmena na bočnici (raised black letter)
WLT - Bílá písmena na bočnici (white letter)
RWL - Vystouplá bílá písmena na bočnici (raised white letter)
OWL - Bílé obrysy písmen na bočnici (outline white letter)
BSW - Černé boční stěny (black single wall)
* - Pneumatika určená pro OE výbavu - BMW, Mini
MO ( SP SPORT MAXX RT MO ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Mercedes Benz
AO ( SP BLURESPONSE AO ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Audi
N0,N1, N2, N3, N4 - Pneu určená pro OE výbavu - Porsche (různé teplotní indexy)
R ( SP SPORT 300 R ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Renault
J ( SP SPORT 01 J )- Pneumatika určená pro OE výbavu - Jaguar
B, BENT. ( SP SPORT 01 B ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Bentley
F, FERR.( SP SUPERSPORT F ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Ferrari
VO, VW ( SP SPORT FASTRESPONSE VO )- Pneumatika určená pro OE výbavu - Volkswagen
C1 ( SP SPORT RT C1 ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Chrysler
MAS. ( F1 AS2 MAS. )  - Pneumatika určená pro OE výbavu - Maserati
LAM. ( F1 AS2 LAM. ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Lamborgini
LOT. ( SP SPORT MAXX LOT. ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Lotus
K1, K2 ( PILOST SPORT CUP K1 )- Pneumatika určená pouze pro OE výbavu Ferarri
RL - Asymetrická směrová zadní levá pneumatika (rear left)
RR - Asymetrická směrová zadní pravá pneumatika (rear right)
LHD - Pneumatika pro automobily s levostranným řízením (left hand drive)
RHD - Pneu. pro automobily s pravostranným řízením (right hand drive)